Salimons Kipļuks
15.12.2021
Latvijas Nacionālā kultūras centra izstrādāta
Nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšanas
pasākuma
APTAUJAS LAPA PRASMES
DOKUMENTĒŠANAI
Biedrība “Ludzas amatnieks” projekta “Izzūdošo tradicionālo
amatu digitalizācija Latgalē” ietvaros
1. Amata pratējs vārds,
uzvārds |
Salimons Kipļuks |
2. Dzimšanas dati Gads,
datums, mēnesis, vieta |
Dzimis 1935.gada 4.augustā Rēzeknes apriņķa, Dricānu pagasta Zarečkā |
3. Dzīves gājuma īss apraksts Akcentējot
apstākļus, kas ir saistīti ar personas pārvaldīto vienu vai vairākām
nemateriālā kultūras mantojuma izpausmēm. Ziņas par dzīves vietu, ģimeni,
tautību, darba gaitām, radošo darbību un reliģiju (ja tas ir būtiski
pārvaldītās prasmes kontekstā). |
Dzimis kā dvīnis 7 bērnu ģimenē (dvīņumāsa pusgada vecumā
mirusi). Otrā pasaules kara laikā visa ģimene bēgusi uz Kurzemi, tur māsa
sākusi mājmācību. Atgriežoties Latgalē, sācis mācīties vietējās skolās.
Ģimenei vienmēr bijis linu lauks, Salimons vērojis vecāko brāļu un tēva
darbošanos, sācis palīdzēt arī pats. Dažādu mājas darbu (kā piemēram, vēlāk -
mājas jumta pārbūve) dēļ bieži kavējis skolu. Vēlāk Daugavpilī ieguvis
fizikas un matemātikas skolotāja specializāciju, sācis strādāt Ciblas
vidusskolā, kur nostrādāts viss darba mūžs un dibināta ģimene. Dažādi
rokdarbi (piemēram, stabuļu izgatavošana) veikti paralēli pedagoga gaitām.
Pēc došanās pensijā dažādu izstāžu, gadatirgu un kursu ietekmē atcerējies bērnībā
iegūtās prasmes, tās papildinājis un sācis aktīvi nodarboties ar amatniecību. |
4.
Dzīves vietas adrese Iela,
mājas, dzīvokļa numurs/mājas nosaukums, pilsēta/novads/pagasts, LV |
Ludzas novada Ludza |
5.
Kontaktinformācija Tālrunis,
mob. tālrunis, e-pasta adrese, interneta mājas lapa |
Ludzas amatnieku centrs Adrese: Tālavijas
27a, Ludza, Latvija, LV-5701 Tālrunis: 29467925, 26655551 e-pasts: ligakondrate@inbox.lv;
amatniekucentrs@inbox.lv |
6.
Prasme Konkrēta
nemateriālā kultūras mantojuma izpausme, amata prasme |
LINU IZSTRĀDĀJUMU VEIDOŠANA |
7.
Prasmes īss apraksts Akcentējot
darba procesu, izmantotās tehnikas, instrumentus u.tml. Vēlams
dokumentēšanas procesā izmantot audio un/vai video tehniku. |
Pārzina linkopības specifiku, atceras vēsturiskas
liecības, zina linkopības procesu no sēšanas līdz novākšanai un apstrādei. Pin dažāda veida un biezuma linu auklas. Izgatavo peternes - linu apavus. Darba process dokumentēts audio un
video. |
8.
Ja prasmes gala rezultāts ir materiāla satura: amatniecības
darinājums (priekšmets, lieta) vai uzturs (ēdieni, dzērieni)- 1)
no kā priekšmets vai uzturs tiek gatavots; 2)
darba procesā izmantotie darba rīki, instrumenti; 3)
darba procesa sagatavošanai un norisei nepieciešamā vieta - speciāli
aprīkotas telpas vai darbnīca, dzīvojamās telpas, āra vide u. tml.; 4)
sagatavošanās darba procesam (apraksts); 5)
darba norises apraksts (gatavošanas tehnoloģija); 6)
kur un kā izgatavotais priekšmets vai uzturs tiek izmantots; 7)
ja ir zināms, minēt paražas, kas saistītas ar priekšmeta vai uztura
gatavošanu un izmantošanu. |
1)
izstrādājumu pamatā ir linu
šķiedras, no tām sapītas linu auklas; 2)
linu novākšana tiek veikta ar
rokām, linu kulšanas darbarīki atšķiras atkarībā no vēsturiskā laika - sākot
no susekļa un dažādiem rokas rīkiem līdz kuļmašīnām. Auklu pīšana notiek ar
diviem koka āķīšiem. Peterņu pīšanai noder speciāli izveidota koka pamatne ar
galos sadzītām naglām (4 vienā galā, 4 otrā, pa vidu arī dažas noder) un
irbulītis; 3)
dažādās saimniecībās linu šķiedru
ieguves darba vieta atšķīrās - atkarībā no saimniecībā pieejamajiem rīkiem un
“mašīnām”, kaltēšanai nepieciešama rija, bet pats auklu pīšanas un peterņu
vīšanas process var notikt īpaši nepielāgotā vidē; vienīgi - auklu pīšanai
nepieciešama sienā iedzīta nagla; 4)
linus sēja vēlā pavasarī -
Salimona mamma sēja kadiķu ziedēšanas laikā, plūca septembrī, kad pogaļas
palikušas brūnas; linus plēsa saujām, izveidojot kūlīšus; sekoja linu
sukāšana - pogaļu atdalīšana; vēlāk linus vairākas nedēļas mērcēja mīksta
ūdens dīķos (bez skaidra ūdens piekļuves); kad lini izmirkuši, tos no dīķiem
izsvaidīja un veda kalst uz lauka, vēlāk uz riju. Sekoja linu kulšana /
malšana - ar dažādiem darba rīkiem. 5)
kad linu šķiedras tīras, kodaļu ar
cilpu iesien vadzī, āķi novelk līdz galam un sāk vilkt un vīt (Salimons to
dara pulksteņa rādītāja virzienā) stingriem pirkstiem - lai nesāk vīties aiz
pirkstiem, kā arī jāseko līdzi vienādam resnumam. Darbu dara stāvus un ziemas
mēnešos. Peterņu izgatavošanu sāk no
papēža, aiz naglām aizāķējot cilpā sasietu auklu, vij no viena gala uz otru
četrās kārtās. Sākumā aizpin purngalu. Sīkāka
informācija audio un video. 6)
Ar auklām sēja vezumus, iejūdza
zirgus, izmantoja citām saimniecības vajadzībām. Peternes pinuši katrās mājās, tie
ir ziemas apavi. 7)
Linu dīķī metuši arī mirušus
lopus. Linu dīķu izmešanā meitu tēvs varējis pieaicināt meitu brūtgānus. Pie
kulstīšanas meitas pielabinājušās puišiem, lai dabūtu sev smalkākās šķiedras.
Pie kulstīšanas nav runāts. Auklu pīšana bijis vīriešu darbs. To darījuši
vakarēšanās. |
9.
Ja prasmes gala rezultāts ir nemateriāla satura: 1) prasmes (vienības) apraksts (kas
papildina video/audio dokumentāciju – veic anketas aizpildītājs); 2) meistara komentārs par būtisko
demonstrētajā prasmē (vienībā) un cita ar to saistīta informācija
(izpildījumā ievērojamās īpatnības, saistība ar kādu konkrētu situāciju,
gadījumu, īpaši iemīļots, utt.); 3) kad un kādās situācijās prasmi
pielieto (aktīvi – kuros gados, kurā dzīves posmā; cik plaši prasme izplatīta
– vai daudz citu zinātāju, izplatības areāls utt.) 4) meistara paša vērtējums par
konkrētās prasmes no zīmi
(kopienai, ģimenei, personīgi) 5)
dziesmas,
dejas, spēles, rotaļas, mūzikas instrumenta spēle, svētku svinēšana, rituāli,
paražas, mutvārdi. |
|
10. Prasmes apgūšana 1)
no kā un kad, kādos apstākļos (dzīves posmā) prasme apgūta; 2)
kāpēc prasme apgūta; 3)
vai un kas ir personas pārvaldītās prasmes pārmantotāji (ja iespējams, minēt
vārdu, uzvārdu un citu nozīmīgu informāciju); 4)
vai un kāda literatūra izmantota informācijas iegūšanai, zināšanu apgūšanai
vai papildināšanai. |
1)
zināšanas par liniem novērotas
ģimenē, bet linu auklu vīšana un peterņu pīšana apgūta no tēva; 2)
dzīves vadmotīvs - visu, kas
apkārt darīts, gribējies pamēģināt pašam; 3)
ir bijuši vairāki mācekļi, bet
amata prasme pilnībā nav nodota;
|
11.
Citas prasmes Iespējams,
persona praktizē vairākas nemateriālā kultūras mantojuma izpausmes. Ja iespējams, to fiksē saskaņā ar šīs
anketas 6., 7. un 8.punktu. |
Veido pinumus no salmiem,
groziņus. Izgatavo koka un mizas stabules. Ir izgatavojis mēbeles (gultas,
galdus, slēpes), koka trauciņus. Ir mūrējis maizes krāsni, licis
salmu jumtu. |
12. Aktivitātes un /vai pakalpojumi |
Apmāca amata interesentus; Izgatavo peternes (piemēram, deju kolektīviem); Piedāvā meistarklases linu
apstrādē un linu izstrādājumu veidošanā Ludzas Amatnieku centrā. |
13. Nozīmīgākās, regulāri rīkotās
un sabiedrībai pieejamās aktivitātes
ar dalībnieka līdzdalību Aktivitātes
nosaukums, norises laiks, vieta, kontaktpersona, cita nozīmīga informācija |
|
14. Sabiedrībai pieejams
pakalpojums Pakalpojuma
nosaukums, cita nozīmīga informācija pakalpojuma pieejamībai |
Sastopams Ludzas Amatnieku centrā. |
15. Dalība kolektīvā vai interešu
grupā Kolektīva
vai grupas veids un nosaukums, cita nozīmīga informācija |
|
16. Dalība nevalstiskajā organizācijā Organizācijas
nosaukums, cita nozīmīga informācija |
|
17. Izglītība |
|
17.1. Pamatizglītība/vidējā izglītība/speciālā
(profesionālā) izglītība/augstākā izglītība Iegūtā
izglītība, ja iespējams, minēt izglītības iestādi |
Pirmie skolas gadi - māsas veiktā mājmācība Kurzemē; Mācījies Dricānu skolā, Pilcenes skolā un Dricānu
vidusskolā. Daugavpils Pedagoģiskajā institūtā ieguvis fizikas un
matemātikas pedagoga grādu. |
17.2. Tālākizglītība un profesionālā pilnveide Konkrēti
vai aprakstoši minēt tālākizglītības/profesionālās pilnveides formu, piem.,
kursi, meistarklases, plenēri u.c., apgūtās tēmas, kā arī iestādi, kas
nodrošinājusi tālākizglītību |
Amata prasmes apgūtas ģimenē - no tēva un brāļiem. Vēlāk mācījies pie V.Kuhaļska Ludzas muzejā, iedvesmojies
no citiem amata meistariem. Savu prasmi visvairāk izkopis pašmācībā, atceroties
bērnībā apgūto. |
17.3. Cita nozīmīga informācija par dalībnieka izglītību Praktizētās
prasmes kontekstā |
|
18. Apbalvojumi Nozīmīgi
valsts, pašvaldības vai starptautiski apbalvojumi, ja tie saistīti ar
personas pārvaldītās prasmes atzīšanu vai novērtējumu. Iespēju robežās minēt
apbalvojuma veidu un gadu, kad tas piešķirts, ja nepieciešams, minēt citu
nozīmīgu informāciju. Šajā informācijā neatspoguļo s pateicības rakstus par
dalību pasākumos, piem., festivālos, izstādēs, gadatirgos, u.c. |
|
19. Informācijas resursi par
dalībnieku Iespēju
robežās norādīt nozīmīgākos publiski pieejamus informācijas resursus: mājas
lapas adresi, portāla adresi, iespieddarbus u.c. par personu vai viņa
pārvaldīto nemateriālā kultūras mantojuma izpausmi. |
Latvijas Radio 1 raidījums
“Kolnasāta” (04.12.2021. plkst. 18:15) https://www.ludzasbiblio.lv/kulturvestures-datu-baze/novadnieki/amatnieki/kipluks-salimons/ https://www.delfi.lv/news/10-dzipari-jeb-10-stasti/reize-staigat-reize-dziedat-macijos.d?id=50137730
|
20.
Kontaktpersona Persona
(vārds, uzvārds, kontakti), ar kuras palīdzību iespējams sazināties ar vai
par aptaujāto personu. |
Ludzas amatnieku centrs Adrese: Tālavijas
27a, Ludza, Latvija, LV-5701 Tālrunis: 29467925, 26655551 e-pasts: ligakondrate@inbox.lv;
amatniekucentrs@inbox.lv |
21. Intervijas datums un vieta Gads,
datums, mēnesis, vieta
|
2021.gada jūlijs Ludzas Novadpētniecības muzejs
|
22. Ziņas par intervētāju Vārds, uzvārds Dzimšanas gads Izglītība Nodarbošanās Adrese Koordinātes (tālrunis, e –pasts) |
Ēriks Zeps 1993. Bakalaura grāds Etnomuzikoloģijā; Etnomūziķis, mūzikas pedagogs; Ieriķu iela 58-140, Rīga, LV-1084; +371 29385805 / eeriks.zeps@gmail.com |