Josifs Maļinovskis
17.12.2021
Latvijas Nacionālā kultūras centra izstrādāta
Nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšanas
pasākuma
APTAUJAS LAPA PRASMES
DOKUMENTĒŠANAI
Biedrība “Ludzas amatnieks” projekta “Izzūdošo tradicionālo
amatu digitalizācija Latgalē” ietvaros
1. Amata pratējs vārds,
uzvārds |
Josifs Josifa dēls Maļinovskis |
2. Dzimšanas dati Gads,
datums, mēnesis, vieta |
Dzimis 1956. gada 8. jūnijā Ludzas rajona Istras pagasta Cucurku sādžā |
3. Dzīves gājuma īss apraksts Akcentējot
apstākļus, kas ir saistīti ar personas pārvaldīto vienu vai vairākām
nemateriālā kultūras mantojuma izpausmēm. Ziņas par dzīves vietu, ģimeni,
tautību, darba gaitām, radošo darbību un reliģiju (ja tas ir būtiski
pārvaldītās prasmes kontekstā). |
Dzimis daudzbērnu ģimenē dzimtas mājā, ko būvējis vectēvs.
Vectēvs - prasmīgs visu lauku saimniecībā nepieciešamo darbu pratējs, labs
būvnieks, koka amatnieks, tēvs un arī pats Josifs pārņēmis šīs prasmes no
iepriekšējiem dzimtas vīriešiem un visu mūžu saimniecībā viņi bijuši
pašpietiekami, visu nepieciešamo paveicot paši, gan būvējot mājas un
saimniecības ēkas, izgatavojot darbarīkus, aprīkojumu, zirglietas, tai skaitā
ragavas un ratus, mājsaimniecībai nepieciešamās lietas, tai skaitā dažāda
izmēra grozus, Josifs iemācījies ari mehāniķa darbus, visu mūžu strādājis
lauksaimniecībā, ar traktortehniku. Visu mūžu no dzimšanas nodzīvojis savās
mājās 15km no Vecslabadas ciema Ludzas
novadā. Ģimenē ir 2pieaugušas meitas,
tagad dzīvo mājās ar otro sievu divatā, kopj piemājas saimniecību, tur
mājlopus. Tagad pensijā un strādā savā saimniecībā. Paliekot vecāks,
grozus gatavo arvien retāk, jo tas ir smags fizisks darbs. |
4.
Dzīves vietas adrese Iela,
mājas, dzīvokļa numurs/mājas nosaukums, pilsēta/novads/pagasts, LV |
Cucurki, Istras pagasts, Ludzas
novads |
5.
Kontaktinformācija Tālrunis,
mob. tālrunis, e-pasta adrese, interneta mājas lapa |
- |
6.
Prasme Konkrēta
nemateriālā kultūras mantojuma izpausme, amata prasme |
Plēsto skalu grozu pīšana |
7.
Prasmes īss apraksts Akcentējot
darba procesu, izmantotās tehnikas, instrumentus u.tml. Vēlams
dokumentēšanas procesā izmantot audio un/vai video tehniku. |
Plēsto skalu grožu pīšana. Izejmateriālu sagatavošana ir
pacietīgs un pietiekoši smags fizisks darbs, taču pats grožu pīšanas darbs noris mājās istabā, jo parasti grozus
pin vēlā rudenī, kad laukā jau auksti,
nav nepieciešama speciāla darbnīca. Parasti sagatavo izejmateriālus
oktobra beigās, speciāli atrodot purvā vismaz vienu smalku daudzu gadskārtu
priedi ar gaišu, mīkstu koksni, kas
der skalu plēšanai un pēc apaļkoka sadalīšanas gabalos-šķilas, iznes uz
pleciem no purva, mājās apžāvē, nomizo, atdala serdi un plēš skaidas ,uzreiz
pinot grozus. No viena koka, atkarībā no tā izmēra sanāk vismaz ap 40
kartupeļu grozi. Darbs dokumentēts video formātā.
|
8.
Ja prasmes gala rezultāts ir materiāla satura: amatniecības
darinājums (priekšmets, lieta) vai uzturs (ēdieni, dzērieni)- 1)
no kā priekšmets vai uzturs tiek gatavots; 2)
darba procesā izmantotie darba rīki, instrumenti; 3)
darba procesa sagatavošanai un norisei nepieciešamā vieta - speciāli
aprīkotas telpas vai darbnīca, dzīvojamās telpas, āra vide u. tml.; 4)
sagatavošanās darba procesam (apraksts); 5)
darba norises apraksts (gatavošanas tehnoloģija); 6)
kur un kā izgatavotais priekšmets vai uzturs tiek izmantots; 7)
ja ir zināms, minēt paražas, kas saistītas ar priekšmeta vai uztura
gatavošanu un izmantošanu. |
1)
galvenais izejmateriāls – smalku
gadskārtu purva priede, pēc iespējas ar gaišāku un mīkstāku koku, bez zariem
stumbrā, speciāli izmeklēta. To atrod
izcērtot paraug iegriezumu priedē dienvidu pusē, pārbauda gadskārtas un
koksnes piemērotību 2)
darbā tiek izmantoti instrumenti –
cirvis, zāģis, naži, āmuri 3)
groza pīšanas darbs noris istabā,
kur ir piemērota brīva vieta 4)
pirms paša procesa nepieciešami
aptuveni aprēķini apaļkoka sadalīšanai
atbilstoša garuma šķilās, saskaņojot to garumu ar veidojamo grozu izmēriem,
ogu grozam visīsākās un blīvāku gadskārtu priede, kartupeļu grozam un zāles
grozam no 90-1,20m garumā, siena lielajiem groziem, kas ir virs 1m augsti,
šķilas skaidām gatavo virs 2m garas. 5)
Atrastās priedes sagarinātās
šķilas sagatavo iznešanai no purva-izņem serdi, kas nav derīga šķilām. Mājās
noņem mizu un noliek apžāvēt, tad nes istabā un katru šķilu ar nazi saplēš
skaidās, cenšoties tās plēst cik var plānākas pa gadskārtām. Kamēr skaidas
valgas un mīkstas, līdz ar to lokanas un nelūst, uzreiz pin grozu. Uzsāk ar
krusteniski sapītu skalu dibenu(no groza apjoma atkarīgs skalu daudzums
pamatnē). Tad skalu galus ar nazi iegriež lai labāk var uzlocīt uz augšu.
Veidojot kvadrātveida groza formu iepin pirmo skalu pa groza sānu, izpinot
nolocītās pamatnes skaidas. Tā turpina līdz vajadzīgajam augstumam. Un nobeidzot savukārt atkal iepin lieku skalu
malai, sānu skaidas pēc kārtas atliecot vienu uz iekšpusi, otru uz ārpusi,
aizpinot ar lieko skalu un nostiprinot
malas. Tad salīdzina groza sānus un malu, un ar nazi apstrādā, sākumā
nogriežot pārpalikušos sānu skaidu liekos galus un tad noņemot liekās skaidas
atskabargas, nogludinot virsmu patīkamu rokām. Pēc vēlēšanās var iesiet
auklas rokturi grozam ērtākai lietiošanai. 6)
Parasti mājsaimniecībā laukos bija
vajadzīgi ap 60 dažāda izmēra grozi, tie bija daudz labāki un iecienītāki
lauku darbos kā spaiņi- sākot ar akurātajiem smalkākajiem ogu groziņiem, sēņu
groziem, svaigas zāles, nezāļu, kartupeļu groziem, līdz lielajiem siena groziem ,kas varēja
būt virs metra augstumā. 7)
Pinējam jābūt izveicīgam un
pacietīgam, ar stiprām rokām, akurātam. Fiziski smags darbs jau sākot ar koka
atrašanu purvā, kas dažreiz prasa visu dienu, gan sagatavojot priedes šķilas,
gan iznesot tās no purva atgādāšanai mājās. Arī pati skalu plēšana prasa fizisku spēku
un grozu pīšanai jābūt stiprām rokām, jo skaidas nav plānas, lai tās salocīti
un izpītu. |
9.
Ja prasmes gala rezultāts ir nemateriāla satura: 1) prasmes (vienības) apraksts (kas
papildina video/audio dokumentāciju – veic anketas aizpildītājs); 2) meistara komentārs par būtisko
demonstrētajā prasmē (vienībā) un cita ar to saistīta informācija
(izpildījumā ievērojamās īpatnības, saistība ar kādu konkrētu situāciju,
gadījumu, īpaši iemīļots, utt.); 3) kad un kādās situācijās prasmi
pielieto (aktīvi – kuros gados, kurā dzīves posmā; cik plaši prasme izplatīta
– vai daudz citu zinātāju, izplatības areāls utt.) 4) meistara paša vērtējums par
konkrētās prasmes no zīmi
(kopienai, ģimenei, personīgi) 5)
dziesmas,
dejas, spēles, rotaļas, mūzikas instrumenta spēle, svētku svinēšana, rituāli,
paražas, mutvārdi. |
|
10. Prasmes apgūšana 1)
no kā un kad, kādos apstākļos (dzīves posmā) prasme apgūta; 2)
kāpēc prasme apgūta; 3)
vai un kas ir personas pārvaldītās prasmes pārmantotāji (ja iespējams, minēt
vārdu, uzvārdu un citu nozīmīgu informāciju); 4)
vai un kāda literatūra izmantota informācijas iegūšanai, zināšanu apgūšanai
vai papildināšanai. |
1)
bērnībā vērojis tēva prasmes ,
vēlāk klāt nākušas koka amatnieka zināšanas, tālāk prasme apgūta tautas
mākslas studijā “Zīle” - saziņā ar citiem studijas biedriem, inženieriem un
amata brāļiem; 2)
sena interese par amatu; senču
savienojums - vectēva koka amatniecības un mammas aušanas mākslas apvienojums
vienā amatā; 3)
ir bijuši vairāki mācekļi, bet
darba sarežģītības dēļ amata zināšanas un prasmes pagaidām nav nodotas; 4)
nepieciešamas labas zināšanas par
metālu un tā īpašībām.
|
11.
Citas prasmes Iespējams,
persona praktizē vairākas nemateriālā kultūras mantojuma izpausmes. Ja iespējams, to fiksē saskaņā ar šīs
anketas 6., 7. un 8.punktu. |
Arī koka amatnieks, labs
būvnieks, cēlis kopā ar tēvu vairākas dzīvojamās mājas apkārtnē, izgatavo
zirglietas un aprīkojumu, darbarīkus, saimniecībā nepieciešamās lietas, ar
lielu pieredzi, pārzin daudzas prasmes un zina tradicionālo lauku viensētu darbu specifiskās zināšanas . |
12. Aktivitātes un /vai pakalpojumi |
Pin grozus savām vajadzībām un pēc pieprasījuma |
13. Nozīmīgākās, regulāri rīkotās
un sabiedrībai pieejamās aktivitātes
ar dalībnieka līdzdalību Aktivitātes
nosaukums, norises laiks, vieta, kontaktpersona, cita nozīmīga informācija |
Grozus gatavojuši
ģimenē visu mūžu, liekos, kas nav bijuši vajadzīgi pašiem -pārdevuši
apkārtnes mājsaimniecībām. |
14. Sabiedrībai pieejams
pakalpojums Pakalpojuma
nosaukums, cita nozīmīga informācija pakalpojuma pieejamībai |
Pēc pieteikuma |
15. Dalība kolektīvā vai interešu
grupā Kolektīva
vai grupas veids un nosaukums, cita nozīmīga informācija |
nav |
16. Dalība nevalstiskajā organizācijā Organizācijas
nosaukums, cita nozīmīga informācija |
Nav |
17. Izglītība |
|
17.1. Pamatizglītība/vidējā izglītība/speciālā
(profesionālā) izglītība/augstākā izglītība Iegūtā
izglītība, ja iespējams, minēt izglītības iestādi |
Pamatizglītība iegūta Vecslabadas vidusskolā |
17.2. Tālākizglītība un profesionālā pilnveide Konkrēti
vai aprakstoši minēt tālākizglītības/profesionālās pilnveides formu, piem.,
kursi, meistarklases, plenēri u.c., apgūtās tēmas, kā arī iestādi, kas
nodrošinājusi tālākizglītību |
Visu mūžu strādājis savā mājsaimniecībā un Istras padomju
saimniecībā lauku darbos ar traktortehniku, bijis priekšzīmīgs darbinieks,
atbildīgs, atsaucīgs un centīgs un
precīzs. |
17.3. Cita nozīmīga informācija par dalībnieka izglītību Praktizētās
prasmes kontekstā |
Līdz šim, dzīvojot savā mājā un
vadot saimniecību , piekopj seno tradicionālo viensētu dzīvesveidu, kas bija
raksturīgs vēl no 19.gs beigām, un ciena senās tradicionālās vērtības, prot
un dara daudzas senas prasmes, kas citur vairs nav sastopamas. Māja sakopta,
dārzi un lauki apstrādāti, visur kārtība un prieks acīm un sirdij. |
18. Apbalvojumi Nozīmīgi
valsts, pašvaldības vai starptautiski apbalvojumi, ja tie saistīti ar
personas pārvaldītās prasmes atzīšanu vai novērtējumu. Iespēju robežās minēt
apbalvojuma veidu un gadu, kad tas piešķirts, ja nepieciešams, minēt citu
nozīmīgu informāciju. Šajā informācijā neatspoguļo s pateicības rakstus par
dalību pasākumos, piem., festivālos, izstādēs, gadatirgos, u.c. |
nav
|
19. Informācijas resursi par
dalībnieku Iespēju
robežās norādīt nozīmīgākos publiski pieejamus informācijas resursus: mājas
lapas adresi, portāla adresi, iespieddarbus u.c. par personu vai viņa
pārvaldīto nemateriālā kultūras mantojuma izpausmi. |
Līdz šim ziņas apkopotas ir
tikai Istras bibliotēkā Vecslabadā. Tagad būs materiāls arī Ludzas amatnieku
centrā kā par senu arodu meistaru Ludzas novadā.
|
20.
Kontaktpersona Persona
(vārds, uzvārds, kontakti), ar kuras palīdzību iespējams sazināties ar vai
par aptaujāto personu. |
Ludzas amatnieku centrs Adrese: Tālavijas
27a, Ludza, Latvija, LV-5701 Tālrunis: 29467925, 26655551 e-pasts: ligakondrate@inbox.lv;
amatniekucentrs@inbox.lv |
21. Intervijas datums un vieta Gads,
datums, mēnesis, vieta
|
2021.gada oktobris Josifa Maļinovska mājsaimniecība
Cucurkos Istras pagastā Ludzas novadā.
|
22. Ziņas par intervētāju Vārds, uzvārds Dzimšanas gads Izglītība Nodarbošanās Adrese Koordinātes (tālrunis, e –pasts) |
Līga Kondrāte 1966. Bajkalaura grāds inženierzinātnēs, maģistra grāds tūrisma
ekonomikā; Tūrisma centra vadītāja, biedrības “ Ludzas amatnieks”
speciālists; Baznīcas iela 42, Ludza, Ludzas novads, LV5701 +371 29467925 / ligakondrate@inbox.lv |